Οι ελέφαντες προτιμούν να ζουν κοντά σε νερό. Σχηματίζουν αγέλες για να κοινωνικοποιηθούν. Βάζουν τα μικρά τους στο επίκεντρο της προσοχής των ομάδων τους. Επικοινωνούν με αγγίγματα, οσμές και ήχους. Έχουν αυτεπίγνωση και δείχνουν ενσυναίσθηση.

Οι ελέφαντες προτιμούν να ζουν κοντά σε νερό. Σχηματίζουν αγέλες για να κοινωνικοποιηθούν. Βάζουν τα μικρά τους στο επίκεντρο της προσοχής των ομάδων τους. Επικοινωνούν με αγγίγματα, οσμές και ήχους. Έχουν αυτεπίγνωση και δείχνουν ενσυναίσθηση.

Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο

«Ελέφαντας», το Ψυχόδραμα στην Εκπαίδευση παιδιών & εφήβων

Ονομάζομαι Ιωάννα Πετρίτση και σας καλωσορίζω στην ιστοσελίδα μου.

Είμαι εκπαιδευτικός και αξιοποιώ το ψυχόδραμα στα ατομικά και ομαδικά εργαστήρια για παιδιά, εφήβους, γονείς και εκπαιδευτικούς, καθώς και ως δασκάλα στην τάξη μου. 

Εδώ μπορείτε:

  • να ενημερωθείτε για τις υπηρεσίες του «Eλέφαντα», το Ψυχόδραμα στην Εκπαίδευση,
  • να διαβάσετε άρθρα σχετικά με τις δράσεις του «Eλέφαντα»,
  • να βρείτε κείμενα σχετικά με το ψυχόδραμα και το κοινωνιόδραμα.

Υπηρεσίες

Ο «Ελέφαντας» βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και με τις υπηρεσίες του απευθύνεται σε παιδιά, εφήβους/-ες, γονείς, εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικούς οργανισμούς.

Παιδιά & έφηβοι/-ες

Τα εργαστήρια δημιουργούν τις συνθήκες ώστε τα παιδιά και οι έφηβοι:

  • να διερευνούν τις σχέσεις τους με τους σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή τους (γονείς, συγγενείς, εκπαιδευτικούς, συμμαθητές/-τριες, φίλους/-ες κοκ.), 
  • να διερευνούν τους κοινωνικούς ρόλους (γιος/κόρη, μαθητής/-τρια, αθλητής/-τρια, φίλος/-η κοκ.) που αναδύονται καθώς τα παιδιά σχετίζονται μέσα στα συστήματα όπου ανήκουν, 
  • να μοιράζονται τις εμπειρίες τους, 
  • να έρχονται σε επαφή με τις ανάγκες και τα συναισθήματά τους, 
  • να εκφράζονται,
  • να εξερευνούν και να ενεργοποιούν τις εγγενείς τους δυνάμεις,
  • να χτίσουν μια υγιή ταυτότητα που αναπτύσσεται σταδιακά σε τρία επίπεδα: το προσωπικό («ποιος/α είμαι;»), το διαπροσωπικό («ποιος/-α είμαι σε σχέση με τους άλλους;») και το υπερσπροσωπικό («ποιος/α είμαι σε σχέση με τον κόσμο;»). 

Ο «Ελέφαντας» συστήνει δράσεις, ομάδες παιδιών και εφήβων και ατομικά εργαστήρια και εργάζεται για να χωράει τις πραγματικότητες των παιδιών και των εφήβων στο τώρα και να δημιουργεί τις συνθήκες για μια υγιή μελλοντική ενήλικη λειτουργία. 

Γονείς

Στα βιωματικά ατομικά και ομαδικά εργαστήρια ψυχοδράματος οι γονείς εξερευνούν το γονεϊκό τους ρόλο και την προσωπική τους ανάπτυξη μέσα σε αυτόν. Μοιράζονται, αναστοχάζονται και δοκιμάζουν νέους τρόπους να συνδέονται με τα παιδιά και τους εφήβους/-ες. 

Οι ομάδες και τα εργαστήρια γονέων υποστηρίζουν τους γονείς:

  • να κατανοούν και να εμβαθύνουν στις ζυμώσεις που υφίστανται σε προσωπικό, συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο στο ρόλο τους ως γονείς, 
  • να διατηρούν ανοιχτούς τους διαύλους επικοινωνίας με τα παιδιά τους, καθώς αυτά μεγαλώνουν και αναπτύσσονται. 

Εκπαιδευτικοί & εκπαιδευτικοί οργανισμοί

Οι μέθοδοι δράσης και οι ενεργητικές τεχνικές του ψυχοδράματος και του κοινωνιοδράματος βρίσκουν εύφορο έδαφος σε όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια που βασίζουν τη δραστηριότητά τους στη συμμετοχή και τη συνεργασία μεταξύ παιδιών, εφήβων και εκπαιδευτικών.

Ο «Ελέφαντας» απευθύνεται στους οργανισμούς που αξιολογούν την αποδοχή, την ομαδικότητα, την ενεργό συμμετοχή των μελών μιας ομάδας και την αίσθηση της συλλογικότητας ως απαραίτητα στοιχεία για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών τους στόχων. Οργανώνει στοχεύμενα αυτοτελη θεματικά εργαστήρια και σταθερές ομάδες παιδιών, εφήβων, νέων, εκπαιδευτικών, εθελοντών/-ντριών και γονεών.

Γιατί το ψυχόδραμα και το κοινωνιόδραμα στην εκπαίδευση παιδιών & εφήβων;

Τα παιδιά είναι προικισμένα με τη φυσική περιέργεια για τον κόσμο και τα πράγματα που αποτελούν το περιβάλλον τους. Συχνά όμως, εγκλωβίζονται στην επανάληψη και τη στερεοτυπία. Αν και δεν μπορούμε να το αποδώσουμε αποκλειστικά εκεί, η τάση αυτή θα πρέπει να συνδέεται και με το γεγονός ότι τα κλασικά εκπαιδευτικά συστήματα μάθησης, πολλές φορές υποβαθμίζουν τον παιδικό αυθορμητισμό και τη φυσική τάση που έχουν τα παιδιά να αναπτύσσουν προοδευτικούς ρόλους, όπως αυτός του/της εξερευνητή/-τριας, του ατόμου που ρωτά, αναρωτιέται και δρα, του/της εφευρέτη.

Η εκπαίδευση, όπως τη γνωρίζουμε οι περισσότεροι  /-ες, αναζητά και ξέρει να υποστηρίζει τους μαθητές και τις μαθήτριες όταν αυτοί/ες βρίσκονται στο ρόλο του “καλού, έξυπνου επιμελούς και συνεπούς μαθητή”. Πού βρίσκεται όμως ο χώρος για άλλους ρόλους; Πού βρίσκεται ο χώρος για την αλήθεια των παιδιών και των εφήβων;

Η επιστήμη του ψυχοδράματος & του κοινωνιοδράματος ως κατ’ εξοχήν ανθρωποκεντρικός φιλοσοφικός οδηγός και πρακτικό εργαλείο στην υπηρεσία της εκπαίδευσης αξιοποιείται ακριβώς για να συνδέσει τη μάθηση και τη μαθησιακή διαδικασία με την πραγματική ζωή στο εδώ και το τώρα. Για να αποδεσμεύσει τα παιδιά, τους/τις εφήβους, τους/τις δασκάλους/-ες και τους γονείς από τα πρότυπα και τις συμπεριφορές που παγιδεύουν την μαθησιακή διαδικασία και τις σχέσεις στην στερεοτυπική επανάληψη εμπεδωμένων μεθόδων και πρακτικών.

Ο,τιδήποτε συνδέεται με τη μάθηση συνδέεται άρρηκτα με την ικανότητα των ανθρώπων να αναζητούν τρόπους νέας αντίδρασης σε μια παλιά κατάσταση ή επαρκούς αντίδρασης σε μια νέα συνθήκη. Με αυτά τα λόγια ορίζει ο J.L. Moreno, τον αυθορμητισμό και τη δημιουργικότητα.

Για την ανάπτυξή τους αξιοποιούμε την ομάδα. Η ομάδα είναι ο ζωτικός χώρος που με σεβασμό και καθολική αποδοχή δημιουργεί ένα περιβάλλον που επιτρέπει στα παιδιά να συνδέονται, να αναζητούν και να ανακαλύπτουν νέους τρόπους δράσης σε ένα μη τιμωρητικό πλαίσιο, που σέβεται τις διαφοροποιημένες ανάγκες τους και απαλλάσσει από την ανασφάλεια του λάθους. Ανοίγει νέους δρόμους, λειτουργεί επανορθωτικά στη μαθησιακή εμπειρία και μαθαίνει στα παιδιά να μαθαίνουν με ελευθερία και ευθύνη, αυθόρμητα και δημιουργικά, απολαμβάνοντας την εμπειρία της δοκιμής νέων ρόλων, βιώνοντας την υποστήριξη και ανακαλύπτοντας νέες συνδέσεις με τους ανθρώπους και τις συνθήκες.

Με εργαλείο τη βιωματική μέθοδο και τη φιλοσοφία του ψυχοδράματος & του κοινωνιοδράματος ο «Ελέφαντας» μέσα από τις δράσεις του:

  • καλλιεργεί τον αυθορμητισμό και τη δημιουργικότητα των παιδιών και των εφήβων με στόχο να αναπτύξει τα κίνητρά τους για μάθηση και αυτο-ανακάλυψη,
  • πλαισιώνει τους γονείς αποδίδοντας στη σχέση γονέα-παιδιού την αξία που πραγματικά κατέχει στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων,
  • υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν και να ανταποκριθούν στην πολυπλοκότητα του επαγγελματικού τους ρόλου,
  • συνεργαζεται με φορείς και εκπαιδευτικούς οργανισμούς για την πλαισίωση της δράσης τους μέσω της υποστήριξης των παιδιών, των εφήβων, των νέων, των εκπαιδευτικών, των εθελοντών/-ντριών και των γονέων.

Η φιλοσοφία

Ο J.L. Moreno διατύπωσε την ιδέα μιας κοινωνίας στην οποία ο βαθύτερος εαυτός κάθε ανθρώπου θα μπορεί να πραγματωθεί. Το ψυχόδραμα, το κοινωνιόδραμα και η κοινωνιομετρία είναι η μετουσίωση της φιλοσοφίας του, σε μέθοδο.

Το ψυχόδραμα

Το ψυχόδραμα είναι μια βιωματική μέθοδος δράσης βασισμένη στη θεωρία της ανάπτυξης της προσωπικότητας και τη φιλοσοφία του ψυχιάτρου J.L. Moreno. Η λέξη στην κυριολεξία της σημαίνει δράση της ψυχής και ο εμπνευστής της φιλοσοφίας του ψυχοδράματος το περιέγραψε ως “μια επιστημονική εξερεύνηση της αλήθειας διαμέσω της δραματικής μεθόδου”.

Το ψυχόδραμα βοηθά το άτομο και τα μέλη της ομάδας να εξερευνήσουν τη σχέση με τον εαυτό τους, τους γύρω τους και τον κόσμο και να εντοπίσουν πιθανές δυσλειτουργίες τους ή άκαρπες επαναλήψεις συμπεριφορών. Aνοίγει το δρόμο του πειραματισμού και της αναζήτησης νέων τρόπων δράσης ή αντίδρασης σε μια παλιά ή νέα κατάσταση, αναπτύσσοντας έτσι τον αυθορμητισμό και τη δημιουργικότητα.

Το κοινωνιόδραμα

Το κοινωνιόδραμα είναι μια ομαδική βιωματική μέθοδος δράσης, βασισμένη στη φιλοσοφία του ψυχιάτρου J.L. Moreno. Αποτελεί πυλώνα της επιστήμης που ανέπτυξε για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και υποστήριξη του ατόμου και των κοινωνιών.

Επικεντρώνεται στη δυναμική των σχέσεων που αναπτύσσονται μεταξύ διαφορετικών κοινωνικών ομάδων ή κοινωνιών και εξερευνά τη συλλογική οπτική γύρω από ένα ζήτημα.

Aναδεικνύει τους κοινωνικούς ρόλους που αλληλεπιδρούν σε μια συγκεκριμένη συνθήκη και προάγει την κατανόηση των κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών και άλλων παραγόντων που την επηρεάζουν. Με αυτό τον τρόπο βοηθά την ομάδα αφενός να εμβαθύνει στην κοινωνική πραγματικότητα και αφετέρου να αναζητήσει υγιέστερους τρόπους για την κοινωνική συνύπαρξη.

Νέα

Κοινωνιόδραμα στην τάξη με θέμα το δυστύχημα των Τεμπών

Το δυστύχημα των Τεμπών επηρέασε…

Βιωματική Ομάδα Κοινωνικής Εμπειρίας και Μάθησης για εφήβους/-ες 13-16 ετών

Στη μετάβασή τους από την παιδική…

Βιωματικό Εργαστήριο “Προσεγγίζοντας τον ενηλικισμό” στο Συνέδριο του Π.Τ.Δ.Ε

Το Ψυχόδραμα στην Εκπαίδευση σε συνεργασία…

Ψυχοδραματικό Εργαστήριο “Το κοινωνικό μου άτομο” στο Συνέδριο του Π.Τ.Δ.Ε

Το Ψυχόδραμα στην Εκπαίδευση συμμετέχει…

Βιωματική Ομάδα Γονέων στην Ακαδημία Γονέων του Big Bang School

Το Ψυχόδραμα στην Εκπαίδευση συμμετέχει…

Ιωάννα Πετρίτση

Το 2016 ξεκίνησα την εκπαίδευση στο ψυχόδραμα στο Κέντρο Μελέτης και Εφαρμογής του Ψυχοδράματος Ι Σοφία Συμεωνίδου, μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Οργανισμών Ψυχοδράματος (FEPTO) και πιστοποιημένος φορέας εκπαίδευσης στο Ψυχόδραμα.

Το 2015 εκπαιδεύτηκα στη χρήση των εγχειριδίων Compass & Compasito του Συμβουλίου της Ευρώπης για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα με παιδιά και νέους/ες.

Το 2012 αποφοίτησα από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Συνεργασίες:

Από το Σεπτέμβριο του 2020 είμαι δασκάλα στο Big Bang School.

Το 2020 οργάνωσα σε συνεργασία με το Ροδάνι – Κέντρο Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής των Τεχνών ψυχοδραματικές ομάδες υποστήριξης εκπαιδευτικών τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης.

Από το 2013 έως το 2020 εργάστηκα στην ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων ως Συντονίστρια Προγραμμάτων στον τομέα της ψυχοκοινωνικής και εκπαιδευτικής υποστήριξης οικογενειών που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό στο Κέντρο Υποστήριξης Νέων της ΑΡΣΙΣ, στον τομέα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης κοινωνικών ομάδων που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας, και ιδιαίτερα στον άστεγο πληθυσμό της Θεσσαλονίκης, καθώς και στον τομέα της Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα με παιδιά και νέους/ες.

Μετέφρασα στα ελληνικά το Compass – Εγχειρίδιο Βιωματικής Εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα με νέους/ες του Συμβουλίου της Ευρώπης και οργάνωσα σειρά βιωματικών δράσεων σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, καθώς και βιωματικά σεμινάρια στη χρήση του εργαλείου για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και εθελοντές/ντριες, αναλαμβάνοντας παράλληλα την εποπτεία της υλοποίησης των δράσεων στα σχολεία.

Το 2013 συμμετείχα στη συγγραφική ομάδα της έρευνας «Η νεολαία δείχνει το δρόμο – όμως προς τα πού. Νεολαία και Άκρα Δεξιά στην Ελλάδα», καθώς και στη συγγραφή δύο ακόμα άρθρων, του «Solidarity, not adjustment. Activism learning as (self-) transformation» για το συλλογικό τόμο Psychology in education, innovations and controversies – interrogating educational change (2014) και του «Activism as (self) transformation» για τον συλλογικό τόμο Psychology and transformation: Contemporary debates and interventions (2015), στο πλαίσιο της έρευνας για το πώς ο ακτιβισμός και η συμμετοχή σε κοινωνικές πρωτοβουλίες μπορεί να αποτελέσει πεδίο βιωματικής μάθησης για τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες.

Επικοινωνία

Το Ψυχόδραμα στην Εκπαίδευση

Ιωάννα Πετρίτση

Τηλ.: 6936125326

e-mail: ioannapetritsiedu@gmail.com

Βρείτε μας στο Facebook

© Copyright - Το Ψυχόδραμα στην Εκπαίδευση